ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI- ERKEN ÇOCUKLUK DALI
Tanımı:
Çocuklar yaşamın ve toplumun umut kaynağıdır. Bu günleri yarına taşıyacak olan çocuklarımızın eğitimi toplumumuzun geleceği açısından büyük önem taşır. Bu nedenle çocuk gelişimi ve eğitimi alanı tüm toplumlar için eğitimin başlangıç noktasını oluşturur. Yapılan bilimsel araştırmalar 0-6 yaş arasında eğitim almayanların zihinsel, duygusal, sosyal ve bedensel gelişimlerinin eksik kaldığını ortaya koymaktadır.
Çocuk gelişimi ve eğitiminin önemini benimseyen 0-18 yaş çocuklarının özelliklerini tanıyıp, alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış olan, onların sorunlarını giderici önlemler alabilen özel eğitime gereksinim duyan çoçukları tanıyıp, bu çocuklar için uygun eğitim ortamını düzenleyebilen anne sağlığı konusunda bilinçli okul öncesi eğitim kurumlarında program hazırlayıp uygulayabilen, çocukların gelişen teknolojiye uygun eğitici oyuncaklar hazırlayabilen, kendi alanındaki mesleki ve teknik becerilerini kullanarak iş yerindeki ve çevresindeki sorunları çözümleyebilen, teknolojik gelişimlere açık, girişimci, problem çözme becerisine sahip, çevresiyle uyumlu olan eleman yetiştirmeyi amaçlayan alandır.
Görevleri:
- İş planı yapmak,
- Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak,
- Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak,
- İnsan ilişkilerinde başarılı olmak,
- Sosyal, bilişsel, psiko-motor becerileri desteklemek,
- Türkça dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak,
- Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak,
- Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak,
- Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek,
- Yaparak, yaşayarak öğrenmeyi desteklemek,
- Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak,
- Mesleki gelişime ilişkin etkinliklere katılmaktır
Meslek Elemanında Aranılan Özellikler:
Çocuk gelişimi ve eğitimi alanını tercih edenlerin;
- İş ahlakına sahip,
- Dil bilgisi kurallarını bilen ve diksiyonu düzgün,
- Görgü kurallarını bilen ve uygulayan,
- Fiziksel-ruhsal yönden sağlıklı olan,
- El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
- Yaratıcı, araştırıcı ve gelişime açık,
- İletişim becerilerine sahip,
- Ekip çalışmasına uygun,
- Planlı,
- Organizasyon yapabilen,
- Pratik bir biçimde problemleri çözebilen,
- Hoşgörülü ve sabırlı olmaları gerekir.
Çalışma Ortamı ve Koşulları:
Okul öncesi öğretmeni çalışmalarını hem açık hem de kapalı havada yapar. Öğretmen görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm halindedir. Çocukları seven sabırlı ve yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu olurlar.
Kullanılan Araç ve Gereçler:
Meslek elemanları iş planı yapmak için defter ve kalem, çouklarla oynamak için çeşitli oyuncaklar, animasyonlar için boya gibi araç ve gereçler kullanılır.
İlişkili Meslekler:
- Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği
- Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği
- Anaokulu Öğretmenliği
- Özel Eğitim Öğretmenliği
- Zihinsel Engelliler Öğretmenliği
- Görme Engelliler Öğretmenliği
- İşitme Engelliler Öğretmenliği
- Çocuk Gelişimi Eğitimi Bölümü
- Okul Öncesi Eğitimi Bölümü
İş Bulma İmkanları:
- Meslek liselerinden sonra üniversitelerindört yıllık bölümleri bitirildiğinde öğretmenlik imkanı verilmektedir.
- Not ortalamasına göre iki yıllık eğitime (meslek yüksekokuluna) sınavsız geçiş imkanı sağlanmaktadır.
- İsteyen öğrenciler eğitmilerine yüsek lisans düzeyinde de devam edebilirler.
- Bölüm mezunları, oryantasyon seminerine katılıp, başarı gösterdikleri taktirde okul öncesi eğitim kurumlarında usta öğretici ünvanı ile sözleşmeli olarak görev alabilmektedirler.
- Aynı zamanda çeşitli kurum ve kuruluşlarda ve evlerde çocuk bakıcılığı yapabilmektedirler.
El Sanatları Teknolojileri Alanı
Programın Amacı:
El sanatları programının amacı, el sanatlarımızı günümüz kullanım alanlarına göre teknolojiden yararlanarak geliştirecek profesyonel elemanlar yetiştirmektir.
El sanatları programında tarih ve sanat tarihi, gibi kültür dersleri,resim ,tasarım ve el sanatlarının uygulanması ve geliştirilmesi ile ilgili dersler okutulur ve uygulamalar yaptırılır.
El SANATLARI BÖLÜMÜ ALT DALLARI:
1. El ve Makine Nakışları Dalı
2. Dekoratif Ev tekstili Dalı
Nakışlı ürün tasarımı yapıp,bilgisayarlı desen programını kullananarak,sanayi nakış makinesinde ürüne dönüştürebilme işidir.
DEKORATİF EV TEKSTİLİ DALI
Dekoratif ev tekstili üreticisinin yaptığı; evlerde kullanılan tekstil ve çeyiz ürünleri hazırlama yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
EL VE MAKİNE NAKIŞLARI DALI
El ve Makine nakışçının yaptığı, tekniğe uygun olarak elde ve makinede nakış işleme ve ürünü kullanıma hazır hale getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
EL SANATLARI TEKNOLOJİ MEZUNLARININ İSTİHDAM ALANLARI
1. Dokuma fabrikaları,
2. Tekstil firmaları nakış desinatörlüğü
3. Arma tasarımı yapan firmalar
4.Turistik ve hediyelik eşya üretimi yapan işletmeler,
5. Oyuncak üretim atölyeleri,
6. El halısı dokuyan atölyeler,
7. Sanayi nakışı yapan işletmeler,
8. Desen üretimi yapan işletmeler
9. Lazerle aplike kesen firmalar,
10. Çeyiz yapan işletmeler,
11. Ev aksesuarları yapan işletmeler,
12. Giyim aksesuarları yapan işletmeler,
13. El Nakış'ı üretimi yapan atölyeler,
14. Makine Nakış'ı üretimi yapan atölyeler,
15.Moda evleri,
16. Brode deseni hazırlayan firmalar,
17. Brode nakışı yapan firmalar,
22. Ev tekstili işletmeleri,
23. Kendi iş yerinde veya evinde vb. yerlerde çalışabilirler.
24.Halı deseni hazırlayan işletmeler,
25.Kendi tasarımlarını yapıp sosyal medya(internet) aracılığıyla satış yapabilirler.
– Meslek lisesi mezunları alanlarında ustalık sınavına girerek başarılı olurlarsa "Ustalık Belgesi"ve "İşyeri Açma Belgesi"alarak kendi işyerlerini açmaya hak kazanırlar.
KARİYER İMKANLARI
Dekoratif El Sanatları, El Sanatları, El Sanatları Teknolojisi, El Sanatları ve Çiçek, El ve Makine Nakışları, Nakış bölümlerinden mezun olanlar "Geleneksel El Sanatları" ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
Meslek liselerinin El Sanatları Teknolojisi alanından mezun olanlar; meslek yüksekokullarının El Sanatları, Geleneksel El Sanatları, Halıcılık ve Desinatörlüğü, Halıcılık, Takı ve El Sanatları, Kuyumculuk ve Takı Tasarımı, Takı Tasarımı ve Süs Taşları İşlemeciliği, Uygulamalı Takı Teknolojisi bölümlerine sınavsız geçiş için başvurabilir ve gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
BU ALANDA OKUYABİLECEKLERİ 4 YILLIK FAKÜLTELERDEN MEZUN OLDUKTAN SONRA FORMASYON EĞİTİMİ ALDIKLARINDA ALAN ÖĞRETMENİ OLABİLİRLER!!!!
HAYAL ET,
TASARLA,
SANATINI KONUŞTUR,
KENDİ İŞİNİN PATRONU OL... Yaratıcılık size kalmış...
Kadın Giyim Modelistliği Dalı
Tanımı
Kadın giyim modelisti; kadın giysilerine ait kalıp, kalıba uygun şablon, serileme ve pastal planı hazırlama, örnek dikiminin yapılmasını sağlama, iş geliştirmeye yönelik önerilerde bulunma bilgi ve becerisine sahip meslek elemanıdır.
Görevleri
Kadın giyim modelistlerinin görevleri;
• İş planı yapmak,
• Belirlenen modele ve ölçüye uygun kalıp hazırlamak,
• Kalıpları serileştirmek,
• Kalıpları şablonlamak,
• Kalıp ve modele uygun malzeme tespiti yapmak,
• Pastal resmi hazırlamak,
• Numune dikimi yaptırmak,
• Meslekî gelişime ilişkin etkinliklere katılmak,
şeklinde sıralanabilir.
Meslek Elemanlarında Aranan Özellikler
Kadın giyim modelistlerinin;
• İş ahlâkına sahip olması,
• Görme ve işitme duyu organlarının işlevlerini tam olarak yerine getirmesi,
• El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilmesi,
• Titiz olması,
• Bedenen ve ruhen sağlıklı olması,
• Göz ve ellerini uyumlu bir şekilde kullanabilmesi gerekmektedir.
Meslek Elemanlarında Aranan Özellikler
Kadın giyim modelistliği ile ilgili lise düzeyinde meslekî eğitim Anadolu kız meslek, kız meslek, kız teknik, Anadolu, ve meslek liselerinde verilmektedir. Ayrıca, 2005-2006 eğitim öğretim yılından itibaren meslek liselerinin giyim üretim teknolojisi diploma programında da meslekî eğitim verilmeye başlanacaktır.
Lise öğrenimlerini başarı ile tamamlayan öğrenciler meslek yüksek okullarının; tekstil, deri konfeksiyon, kostüm tasarımı bölümlerine sınavsız geçiş yapabilirler.
Bu alanda eğitim görmüş öğrenciler üniversite giriş sınavında başarılı oldukları takdirde; giyim endüstrisi öğretmenliği, giyim öğretmenliği, hazır giyim öğretmenliği lisans programlarına devam edebilirler.
Ön lisans programlarını başarı ile bitirenler açılan Dikey Geçiş Sınavı'nda başarılı olurlarsa; giyim endüstri öğretmenliği, giyim öğretmenliği, hazır giyim öğretmenliği, moda tasarım, moda tasarım öğretmenliği lisans programlarına geçebilirler.
Çalışma Ortamı ve Koşulları
Kadın giyim modelistleri, çalışmalarını kapalı mekânlarda yürütürler. Bu mesleği yapan bir kişi görevlerini yürütürken diğer çalışanlarla uyum içinde çalışmak durumundadır. İş, elde yahut makinelerle çalışmayı gerektirmektedir.
Çalışma ortamının kısmen tozlu olmasından dolayı astım ve alerji problemleri olan kimselerin çalışırken gerekli önlemleri almaları gerekmektedir.
İlişkili Meslekler
Kadın giyim modelistliği; kostüm tasarımı, giyim endüstrisi öğretmenliği, giyim öğretmenliği, hazır giyim öğretmenliği meslekleriyle ilişkilidir. Belirtilen mesleklerle ilgili eğitim alındığı takdirde bu mesleklere geçilebilir Tanımı
Kadın giyim modelisti; kadın giysilerine ait kalıp, kalıba uygun şablon, serileme ve pastal planı hazırlama, örnek dikiminin yapılmasını sağlama, iş geliştirmeye yönelik önerilerde bulunma bilgi ve becerisine sahip meslek elemanıdır.
Görevleri
Kadın giyim modelistlerinin görevleri;
• İş planı yapmak,
• Belirlenen modele ve ölçüye uygun kalıp hazırlamak,
• Kalıpları serileştirmek,
• Kalıpları şablonlamak,
• Kalıp ve modele uygun malzeme tespiti yapmak,
• Pastal resmi hazırlamak,
• Numune dikimi yaptırmak,
• Meslekî gelişime ilişkin etkinliklere katılmak,
şeklinde sıralanabilir.
Meslek Elemanlarında Aranan Özellikler
Kadın giyim modelistlerinin;
• İş ahlâkına sahip olması,
• Görme ve işitme duyu organlarının işlevlerini tam olarak yerine getirmesi,
• El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilmesi,
• Titiz olması,
• Bedenen ve ruhen sağlıklı olması,
• Göz ve ellerini uyumlu bir şekilde kullanabilmesi gerekmektedir.
Meslek Elemanlarında Aranan Özellikler
Kadın giyim modelistliği ile ilgili lise düzeyinde meslekî eğitim Anadolu kız meslek, kız meslek, kız teknik, Anadolu, ve meslek liselerinde verilmektedir. Ayrıca, 2005-2006 eğitim öğretim yılından itibaren meslek liselerinin giyim üretim teknolojisi diploma programında da meslekî eğitim verilmeye başlanacaktır.
Lise öğrenimlerini başarı ile tamamlayan öğrenciler meslek yüksek okullarının; tekstil, deri konfeksiyon, kostüm tasarımı bölümlerine sınavsız geçiş yapabilirler.
Bu alanda eğitim görmüş öğrenciler üniversite giriş sınavında başarılı oldukları takdirde; giyim endüstrisi öğretmenliği, giyim öğretmenliği, hazır giyim öğretmenliği lisans programlarına devam edebilirler.
Ön lisans programlarını başarı ile bitirenler açılan Dikey Geçiş Sınavı'nda başarılı olurlarsa; giyim endüstri öğretmenliği, giyim öğretmenliği, hazır giyim öğretmenliği, moda tasarım, moda tasarım öğretmenliği lisans programlarına geçebilirler.
Çalışma Ortamı ve Koşulları
Kadın giyim modelistleri, çalışmalarını kapalı mekânlarda yürütürler. Bu mesleği yapan bir kişi görevlerini yürütürken diğer çalışanlarla uyum içinde çalışmak durumundadır. İş, elde yahut makinelerle çalışmayı gerektirmektedir.
Çalışma ortamının kısmen tozlu olmasından dolayı astım ve alerji problemleri olan kimselerin çalışırken gerekli önlemleri almaları gerekmektedir.
İlişkili Meslekler
Kadın giyim modelistliği; kostüm tasarımı, giyim endüstrisi öğretmenliği, giyim öğretmenliği, hazır giyim öğretmenliği meslekleriyle ilişkilidir. Belirtilen mesleklerle ilgili eğitim alındığı takdirde bu mesleklere geçilebilir.
Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanının Alt Dalları
MUTFAK DALI
Tanımı: Mutfak araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun yiyecek üretimi yapma ve servise hazır hâle getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Aşçılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
- Aşçılık
- Pastacılık
- Servis elemanlığı(Garson)
- Barmenlik/Barmaid
- Hostluk/Hosteslik
Bu meslek elemanlarının dışında Sos Aşçısı, Sıcak Yemek Aşçısı, Soğuk Yemek Aşçısı, Kahvaltı Aşçısı Baklavacı, Börekçi, Pizzacı, Muhallebici, Yufkacı, Hamurkar Kasap, Barlar Şefi,Bar Kaptanı, Şarap Servis Elemanı, Tranşör, Kahveci Güzeli, Komi, Bulaşıkçı gibi meslekler bulunmaktadır. Host/Hosteslik meslek dalında da Uçak Hostesi, Yer Hizmetleri Hostesi, Tren Hostesi, Otobüs Hostesi, Fuar/Kongre Hostesi meslekleri yer almaktadır.
İSTİHDAM ALANLARI
Yiyecek İçecek Hizmetleri alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
- Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde,
- Pastanelerde,
- Kurum mutfaklarında,
- Kafeterya, bar ve restoranlarda,
- Yemek fabrikalarında,
- Ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde,
- Fuar/kongre, otobüs/tren, havayollarının yer hizmetleri ve uçaklarda,
vb. yerlerde çalışabilirler.
İŞ BULMA İMKANLARI
Yiyecek ve içecek hizmetleri alanından mezun olanlar, konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde, Pastanelerde, Özel ve kamu kuruluşlarının (hastane, okul, işyeri, fabrika, ordu vb.) mutfaklarında, Yemek fabrikalarında, Ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde vb. yerlerde çalışabilirler.
Unlu mamul üreten fırınlarda, kurum mutfaklarında, ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde, eğlence yerlerinde, resmi-özel havayollarında, otobüs şirketleri ve demiryollarında, fuarlar, sergiler, oteller, mağazalarda iş bulabilirler. Ayrıca, mutfağı, pastaneleri olan işletmeler ile yiyecek ve içecek hizmeti veren iş yerlerinde görev alabilirler.
Ayrıca fuar/kongre Host/Hostesleri, otobüs/tren, havayollarında ilgili departmanlarında iş bulma imkanına sahiptir
Meslek Elemanlarında Aranan Özellikler
Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında yer alan meslekleri seçecek kişilerin mesleklerin gerektirdiği niteliklere sahip olması, çalışma hayatındaki başarılarında önemli olacaktır.
Yiyecek içecek sektöründe çalışmak isteyenler;
- Yiyecek-içecekle ilgili konulara ilgi duyan,
- Tat ve koku alma duyumları gelişmiş,
- Temiz, titiz, dikkatli çalışan,
- Sorumluluk sahibi,
- Hızlı hareket edebilen,
- Planlama ve uygulama yeteneğine sahip,
- İş güvenliğine dikkat eden,
- Araştırmacı ve yaratıcı,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
- Düzgün bir fiziksel yapı ve istenen boy ve kiloya sahip olan
kişiler olmalıdır.
Aşçı olmak isteyenlerin; yiyecek-içeceklerle ilgili konulara ilgi duyan, bedence güçlü ve sağlıklı, tat ve koku alma duyumları gelişmiş, temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk sahibi, eli çabuk, hızlı hareket edebilen, bir işi planlama ve uygulama yeteneğine sahip, iş güvenliğine dikkat eden, bulaşıcı hastalığı olmayan, mesleki eğitim almış olması gereklidi